Tosyalı Toyo ile Yerli Otoya Talip Tarih: 24 November 2016

Osmaniye’de 500 milyon $’lık yatırım yapan Tosyalı ile Toyo, yerli otomobilin çeliğine talip. Fuji Techhica’yı Türkiye’ye getirmeyi planlayan Japon şirket, otonun çeliğini üretecekleri mesajını verdi.

Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı’nın daveti üzerine Adana’ya gittik. İnovasyon Haftası toplantısı öncesinde Fuat Bey ile Japon ortağı Toyo Kohan’ın Yönetim Kurulu Başkanı Hirohiko Sumida’dan Osmaniye’de inşası devam eden yeni yatırımı dinledik. Japon Toyo Kohan’ın yatırımının bir özelliği var. Çünkü, Japonlar Avrupa, Afrika ve Ortadoğu dahil, bölgedeki ilk yatırımı Türkiye’ye yapıyorlar. 

2011’de Tanıştık 

Tosyalı’nın Japon ortağı Hirohiko Sumida, tanışıklıklarının 2011’e dayandığını belirtti: "Biz Japonya’da pek çok alanda faaliyet gösteriyoruz. Bu alanlardan biri de makine üretimi. Ürettiğimiz makinelerden biri sıcak rulo boruların etrafını çelik bantlarla örüyor ki bu rulolar açılmasın. Buna çemberleme makinesi diyoruz. Fuat Bey, bu makinelerden birini Osmaniye’deki fabrikası için satın almıştı. Bu siparişten dolayı Tosyalı’nın varlığını biliyorduk." 

5×5’lik Sinerji 

Sumida, bölgedeki ilk yatırımı neden Türkiye’ye yaptıklarını da şu sözlerle anlattı: "Birincisi, Türkiye’deki dinamik ve genç nüfus. Burayı Avrupa, Ortadoğu ila Kuzey ve Batı Afrika açısından bir hub (merkez) olarak görüyoruz. Japonya’da ülkemizde nüfus giderek yaşlanıyor ve azalıyor. Bu durum bizde yurtdışı yatırım baskısını artırdı. İkincisi Fuat Bey’e çok güveniyorduk. Üçüncüsü de biz soğuk çelik yapıyoruz. Fuat Bey ise cevher tarafından gelip sıcak rulo yapıyor. Yani bizim hammaddemizi üretiyor. Biz bu hammaddeyi işleyip daha ileri noktalara götürebiliyoruz. Dolayısıyla bu iki şirketin bir araya gelmesi 1+1=2 değil, 5×5=25’lik sinerji yaratacak." 

Milli Uçak İçin de Önemli Bir Tedarikçi Olabiliriz

Japon şirketin yöneticisine Türkiye’nin milli uçak projesiyle de ilgilenip ilgilenmediklerini sorduk. Hirohiko Sumida, "Uçak konusunda da önemli bir avantajımız var. Fuji Technica alüminyum kalıplar noktasında da önemli bir seviyede. Karbon kalıplarla ilgili çalışmalarımız sürüyor. Dolayısıyla uçak için gerek alüminyum ve karbon kalıplar noktasında önemli bir tedarikçi olabiliriz" dedi. Toyo Kohan 1934’te Japonya’nın ilk teneke levha üreticisi olarak faaliyete geçti. Şirketin Japonya, Malezya ve Çin’de yatırımları bulunuyor. 

Yeni Yatırımın Adresi Adapazarı-Bursa Arası

Toyo Grubu, geçtiğimiz ekimde Japonya’nın en büyük otomobil kalıpçısı Fuji Techhica’yı bünyesine kattı. Bu firma, Mercedes-Benz, Jaguar, Volkswagen ve GM gibi otomobil devlerine hizmet veriyor. Sumida, "Şu anda bu şirketin Türkiye’ye gelmesi için çalışma ve araştırmalar yapıyoruz. Hem Türkiye’de hem de Avrupa’daki otomobil üreticilerine otomobil kalıbı üretebiliriz. Yatırımın yeri muhtemelen otomobil üretim yerlerine yakın olan Adapazarı-Bursa aksına yakın olabilir" dedi. Fuat Tosyalı araya girerek "Yerli otomobilin çeliğini yapmaya bir numaralı talibiz!. Toyo Grubu ile Tosyalı Toyo Çelik A.Ş.’yi kurduk. Bundan sonra yapacakları yatırımlar ortak şirketimiz üzerinden olur. Eğer otomobil kalıbı işinde ortak gündeme gelecekse, o da Tosyalı- Toyo ortaklığı olur" diye konuştu. 

Fuat Bey’le Oturur, Yeni Yatırım İçin Karar Alırız

Tosyalı ve Toyo’nun Osmaniye’deki yatırımı 500 milyon dolar. Tamamlanmasıyla birlikte ana üretim gıdaya dayalı teneke kutular (konserve, yağ, ton balığı vs.) olacak. Sumida, otomobil çeliği üretmenin farklı bir uzmanlık olduğunu belirterek, "Ortaya çıkan kapasiteye bağlı olarak Fuat Bey’le oturup konuşur, birlikte karar alırız" dedi. Sabah – Şeref Oğuz, 08 Kasım 2015

Twitter
LinkedIn